Mindful Eten Training, Leiden

Krijg weer plezier in eten!

Sandra Aarmodt zegt hierboven:

Drieënhalf jaar geleden nam ik een van de beste besluiten van mijn leven. Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar was stoppen met lijnen en tobben over mijn gewicht en leren om ‘mindful’ te eten. Nu eet ik wanneer ik honger heb en ben ik bijna 5 kilo afgevallen.

Bij mindful eten gaat het er om dat je leert om (weer) een gezonde relatie met je lichaam en voedsel op te bouwen. Dit is moeilijk als je veel op dieet geweest bent, vindt dat je te zwaar bent of geobsedeerd bent door voedsel. Onze cultuur helpt niet: aan de ene kant een oneindig aanbod van ongezond voedsel, aan de andere kant de druk om slank te zijn.

Mindfulness is bewuster om te gaan met je eigen systeem: lichaam, emoties en gedachten. In de training wordt dit verder toegepast op je relatie met voedsel.

Zelf heb ik heel lang (en nog steeds vaak) emotioneel chocolade gegeten. Dat wil zeggen: als ik me niet fijn voel, gebruik ik chocolade als een soort verdovingsmiddel. Net als veel andere vrouwen heb ik jaren met voedsel geëxperimenteerd, bijvoorbeeld met detox.

Dit is dus geen cursus afvallen, maar dat kan het effect wel zijn!

Het gaat er in de mindfulness training niet om dat je opeens perfect gaat eten. Emotioneel eten hoort er bij. Een gezond eetpatroon ontwikkelen is iets anders dan geobsedeerd over elk stukje chocolade na te denken en jezelf telkens weer op de kop te geven als je over de schreef gaat. Die obsessie is alleen maar vermoeiend en als je moe bent gaat je zelfbeheersing verder omlaag. Gevolg: nog meer ongezond eten.

Lijnen = vechten tegen jezelf en de natuurlijke instincten van je lichaam. Gevolg: jojo-effect. Afvallen en vervolgens meer aankomen dan je afgevallen was omdat je lichaam denkt dat je net een hongersnood achter de rug hebt.

Mindful eten = leren luisteren naar de wijsheid van je lichaam. Het weet heel goed hoeveel (en welk) eten goed voor je is.

De drie aandachtsgebieden van mindfulness (lichaam, emoties, gedachten) komen als volgt in de training aan de orde:

Lichaam

Ons lichaam draagt ons. De waardering voor dat feit staat in de eerste sessies centraal.

In volgende sessies trainen we onszelf op verschillende manieren in bewuster met ons lichaam om te gaan. Hier zitten o.a. vriendelijke yoga oefeningen bij, waar nodig aangepast aan jou lichamelijke beperkingen. Meer over de rol van het lichaam in mindfulness.

Emoties

Een van de oorzaken van overgewicht is emotioneel eten. Op een gezondere manier met die emoties om leren gaan staat centraal in de hele training. Dit begint bij acceptatie. Ook bij compulsief onder-gewicht speelt een verstoorde emotie-regulatie een centrale rol.

Gedachten

Als je al langer worstelt met je lichaam en eetpatroon, is er alle kans dat je allerlei onvruchtbare gedachten rondom eten hebt ontwikkeld. Dit kan een oorzaak zijn van je ongezonde etenspatroon, maar het kan ook door diëten e.d. versterkt zijn.

Ook hier geldt weer: je wordt je bewust van je gedachten en accepteert dat ze er zijn. Je leert dat je er niet naar hoeft te handelen en uiteindelijk zullen ze waarschijnlijk zelfs verdwijnen.

Opzet van de training

Mindfulness is een techniek, een manier van leven, die twee belangrijke effecten heeft:

  1. Je wordt je bewuster van je patronen, gewoonten en afweermechanismen.
  2. Je leert ingrijpen in je patronen en gewoonten.

Vooral die tweede stap vergt tijd: de acht weken van de MBSR training is nodig om mindfulness grondig aan te leren. Om die reden heb ik ook deze training in acht sessies verdeeld.

Het belangrijkste verschil met MBSR is dat in de mindful-eating training de relatie met voedsel tijdens elke sessie aan bod komt. Verder is dit een volwaardige training in mindfulness.

Leren dansen met voedsel (figuurlijk)

Voedsel en eten is essentieel voor ons bestaan en zit diep in ons bestaan ingebouwd. Dat is niet zo vreemd: zelfs eencelligen eten. Ze doen niet veel meer dan eten en bewegen. Om die reden is het heel moeilijk om in te grijpen in je voedselpatroon. Je organisme heeft haar eigen sturingsmechanismen om aan voeding te komen.

Een van de aandachtspunten van de training is dan ook om te leren dansen met voedsel: vriendelijk zijn voor jezelf en leren luisteren naar je lichaam. Dus vooral niet: jezelf op de kop geven als je een keer aan ‘fout’ voedsel te buiten bent gegaan. Dat kost alleen maar energie.

Geef je op voor een-op-een mindful leren eten

We beginnen met een gratis intake van een half uur.

Daarna €50,- per sessie.